Päädyin suunnittelemaan tehtävän mainonnasta ja sen keinoista, koska jo pienet lapset altistuvat eri medioita seuratessaan kaikenlaisille mainoksille. Lastenohjelmien välissä mainostetaan leluja (jotka toisinaan näyttävät hyvin kyseenalaisilta kyseiselle ikäryhmällä), lehtien välissä on mainoksia, postilaatikkoon tupsahtaa mainoksia, netissä lapsille suunnattujen sivustojen sivuilla vilkkuu mainoksia. Listaa paikoista, joissa lapset törmäävät mainoksiin voisi jatkaa loputtomasti.

Artikkelin Mainonta ja Lapsi (Mediakompassi, YLE.fi) mukaan lapset ovat helppo markkinoinnin kohde, koska he yleensä haluavat sitä mitä muillakin on. Lapsista tehdään siis tietoisesti kuluttajia kun heille suunnataan mainoksia(Mediakompassi, YLE.fi). 

Mainoksissa käytetään usein todella vahvoja mm. tunteisiin vetoavia keinoja, joille lapset ovat paljon alttiimpia kuin aikuiset. Mainoksilla pyritään vaikuttamaan ihmiseen niin, että tämä toimisi mainoksen kehottamalla tavalla. Mainokset ovat kaikille lapsille tuttuja, joten tämä kokonaisuus toimisi hyvin kielellä vaikuttamisen keinoihin tutustumisen aloituksena.

Mainonnasta puhuttaessa tulisi kiinnittää huomiota myös piilomainontaan, joka saattaa jäädä lapsilta huomiotta. Piilomainonta tarkoittaa, että mainoksella pyritään vaikuttamaan ihmisiin ilman, että nämä huomaavat tulleensa vaikutetuiksi (Piilomainonta ja kylkiäiset, Mediakasvatuskeskus Metka).

Tehtäväksi tähän teemaan suunnittelin mainoksen tekemistä jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Tehtävän ideana on tehdä mainosjuliste tuotteesta eri kohderyhmille. Näin uskoisin lasten huomaavan, kuinka täysin samaa tuotetta voidaan kohderyhmästä riippuen mainostaa eri tavoilla.

Itse halusin kokeilla netissä toimivaa kuvankäsittelyohjelmaa SumoPaint 1.0, jota ei tarvitse ladata koneelle sekä ihan perus Paint-ohjelmaa, joka löytyy lähes kaikilta koneilta. Kuvankäsittelyohjelmien käyttö on jäänyt itsellä todella vähiin jo moneksi vuodeksi, joten oli ihan mukavaa ja muistia virkistävää taiteilla mainoksia.

Omat julisteeni mainostavat "Limua" ikäihmisille sekä varhaisnuorille. Näinkin yksinkertaiseen kokeiluun tuhraantui hirmuisesti aikaa!

pullo uusi.jpg    pullo.jpg

 

Lähteet:

Mediakasvatuskeskus Metka. www.mediametka.fi

Mediakompassi. www.yle.fi

SumoPaint. www.sumopaint.com/app/